متن راهنمای خود را در اینجا اضافه کنید

0912-2981749










09192916051

0912-2981749  |  09192916051

بررسی تخصصی عملکرد و ویژگی‌های گیربکس دو کلاچه

فهرست مطالب

گیربکس دو کلاچه

گیربکس دو کلاچه (DCT) یکی از به‌روزترین گیربکس‌هایی بوده که در آن از جدیدترین تکنولوژی‌ها استفاده شده است. همان طور که می‌دانید، مهم‌ترین وظیفه گیربکس‌ها انتقال قدرت است. این محصولات دارای انواع مختلفی هستند که یکی از مدل‌های آن دو کلاچه است. این مدل از گیربکس‌ها دارای فناوری بسیار پیچیده‌ای هستند و همین مسئله موجب شده است تا کمتر از سایر گیربکس‌ها فراگیر باشند. گیربکس 2 کلاچه حاصل دو مدل دستی و اتوماتیک بوده و به نوعی دارای ویژگی‌های هر دوی آن‌ها است. در ادامه مطلب شما را بیشتر با گیربکس‌های دو کلاچه آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نگاهی به گیربکس دو کلاچه و چگونگی عملکرد آن

در ابتدای مطلب بهتر است شما را بیشتر با گیربکس دو کلاچ آشنا کنیم. تا به اینجای مقاله متوجه شدیم که این نوع از گیربکس‌ها ترکیبی از دو گیربکس اتوماتیک و دستی هستند. اما می‌توان گفت که گیربکس‌های دو کلاچ عملکردی شبیه به گیربکس‌های دستی دارند. در این نوع از گیربکس‌ها برای تعویض دنده از کلاچ‌های دوگانه استفاده می‌شود.

در گیربکس‌های دستی راننده برای تغییر دنده ملزم به گرفتن پدال کلاچ است. با فشرده شدن این پدال موتور از گیربکس جدا شده و جریان نیرو نیز به طور کامل قطع می‌شود. سپس با تعویض دنده حلقه‌های دنده از روی چرخ دنده‌ها جابه‌جا می‌شوند و قدرت به موتور باز می‌گردد. این در حالی است که در گیربکس‌های اتوماتیک راننده نیازی به فشردن پدال کلاچ ندارد و با تعویض دنده می‌تواند به طور مستقیم قدرت موتور را کاهش یا افزایش دهد.

گیربکس DCT

گیربکس دو کلاچه نیز درست شبیه به گیربکس‌های دستی کار می‌کند. تنها تفاوت این دو با هم در نحوه عملکرد گیربکس دو کلاچه است، به گونه‌ای که در گیربکس‌های دستی یک کلاچ وجود دارد، اما گیربکس‌های ترکیبی دارای دو کلاچ هستند. علاوه بر آن، در گیربکس‌های DCT نیازی به فشردن پدال کلاچ نیست و تعویض دنده بدون دخالت راننده و به صورت مستقیم انجام می‌شود.

تفاوت‌های گیربکس DCT با گیربکس اتومات

برای این که بهتر با گیربکس‌های دو کلاچه آشنا شوید، باید تفاوت‌های آن‌ها را با گیربکس‌های اتومات بدانید. گیربکس‌های دو کلاچه دارای تعدادی رایانه داخلی هستند که به عملکرد خودکار آن‌ها کمک می‌کنند. مهم‌ترین وظیفه این رایانه‌ها تعویض دنده است. در واقع، نیازی نیست برای تعویض دنده راننده دست به کار شود و گیربکس می‌تواند به طور خودکار با بالا و پایین رفتن سرعت، دنده را عوض کند.

گیربکس‌های دو کلاچه این توانایی را دارند که به صورت مجزا دنده‌های زوج و فرد را به اجرا درآورند. این مسئله به این معنا است که در زمان تعویض دنده قدرت موتور از بین نمی‌رود. علاوه بر این، در گیربکس‌های دو کلاچه از هیچ نوع مبدل گشتاوری استفاده نمی‌شود، در حالی که در گیربکس‌های اتومات مبدل گشتاور وجود دارد.

گیربکس دو کلاچه

در این بین، سیستم‌های تیپ ترونیک نیز به عنوان یکی از گیربکس‌های نیمه اتومات دارای شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی با گیربکس‌های دو کلاچه هستند. این نوع از گیربکس‌ها به جای استفاده از پدال کلاچ از مبدل گشتاور استفاده می‌کنند. در واقع، شما با استفاده از این گیربکس می‌توانید هم به صورت دستی و هم به شکل اتوماتیک دنده خودرو را تعویض کنید.

مهم‌ترین اشتباهات در زمان استفاده از گیربکس دو کلاچه

حال که با تفاوت گیربکس دو کلاچه و تیپ ترونیک آشنا شدید، بهتر است با اشتباهات رایج در زمان استفاده از گیربکس دو کلاچه نیز آشنا شوید. این گیربکس‌ها به این علت که دارای عملکرد پیچیده‌تری نسبت به سایر گیربکس‌ها هستند، درصد خطای بالایی نیز دارند. گیربکس‌های دو کلاچه جدید هستند و ممکن است تمام راننده‌ها نحوه عملکردشان را بلد نباشند؛ بنابراین در ادامه مهم‌ترین اشتباهات در زمان استفاده از این محصولات را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • خودروهایی که دارای گیربکس با دو کلاچ هستند، در زمان توقف نباید در حالت خلاص قرار بگیرند. در اتومبیل‌هایی با گیربکس‌های DCT، خلاص کردن دنده در زمان توقف فشار بسیار زیادی را به موتور وارد می‌کند و باعث کوتاه شدن عمر موتور شما خواهد شد.
  • در خودروهایی با این گیربکس‌ها راننده باید همواره در سربالایی‌ها پای خود را روی پدال ترمز قرار دهد. برداشتن پا از روی ترمز باعث کاهش زیاد عمر گیربکس شما می‌شود و فشار زیادی را به گیربکس وارد می‌کند.
  • همان طور که می‌دانید، لانچ کردن خودرو به معنای استفاده از بیشترین توان موتور است. سعی کنید لانچ خودرو را به کمترین حد ممکن برسانید. لانچ کردن خودرو می‌تواند عمر گیربکس شما را کاهش دهد و میزان استهلاک آن را به میزان زیادی بالا ببرد.
  • سعی کنید در زمان توقف‌های کوتاه گیربکس خود را زیاد درگیر نکنید. به عنوان مثال، سعی کنید در ترافیک‌ها گیربکس خود را زیاد مورد استفاده قرار ندهید و سرعت خود را به میزان متعادل نگه دارید تا گیربکس خودروتان عمر طولانی‌تری داشته باشد.

گیربکس دو کلاچ

قیمت و خرید گیربکس دو کلاچه از پایتخت یدک

این مدل از گیربکس‌ها قیمت بسیار زیادی نسبت به سایر گیربکس‌ها دارند. قیمت بالای گیربکس دو کلاچه به علت تکنولوژی پیچیده ساخت آن است. همان طور که می‌دانید، هرچه فناوری ساخت این محصولات پیچیده‌تر باشد، قیمت آن‌ها نیز به همان میزان بالا خواهد رفت. در مورد این موضوع که “گیربکس دو کلاچه بهتر است یا cvt” می‌توانیم بگوییم که گیربکس‌های cvt قیمت کمتری دارند و همین مسئله موجب می‌شود تا تعداد زیادی از خریداران نسبت به این گیربکس علاقه نشان دهند.

قیمت گیربکس‌های دو کلاچه به برند سازنده آن نیز بستگی دارد و هرچه این برند شناخته شده‌تر باشد، قیمت آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد. با وجود قیمت بسیار زیاد این گیربکس‌ها در بازار شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را از وب سایت پایتخت یدک خریداری کنید. این وب سایت گیربکس‌های دو کلاچه را با کمترین قیمت و ضمانت اصالت کالا به دست شما می‌رساند.

جمع‌بندی

گیربکس دو کلاچه شباهت بسیار زیادی به گیربکس‌های دستی دارد و تنها تفاوت آن‌ در داشتن دو کلاچ است. علاوه بر این، با استفاده از این گیربکس‌ها نیازی به قطع نیروی موتور نیست و می‌توان به طور کاملاً مستقیم دنده را تعویض کرد. همچنین هیچ نوع مبدل گشتاوری در این گیربکس‌ها استفاده نشده است. گیربکس‌های دارای دو کلاچ فناوری پیچیده‌ای دارند و اغلب برای خودروهای به‌روزتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید قطعات این گیربکس و خود آن را از طریق وب‌سایت پایتخت یدک تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید