گیربکس دو کلاچه یکی از بهروزترین و منحصربهفردترین محصولات است که مزایای گیربکسهای دستی و اتومات را به
صورت همزمان برای شما به ارمغان میآورد. این گیربکسها بهنوعی عملکردی خاص را بر روی خودرو شما پیاده مینکند.
شاید شما تابهحال نام این محصول را شنیده و یا تصاویر آن را در کتابها و همچنین اخبار مربوط به قطعات خودرو مشاهده
کرده باشید، اما اطلاعاتی را در مورد نحوه عملکرد این محصول بینظیر تا به امروز به دست نیاورده باشید. در این مطلب
پایتخت یدک قصد دارد شما را بهصورت کاملا تخصصی با این محصول و همچنین کاربرد آن آشنا کند؛ پس با ما تا انتهای این
مطلب همراه باشید.
نمایی از یک گیربکس دو کلاچه
همه چیز درمورد گیربکسهای دو کلاچه
گیربکس دو کلاچه (DCT) به نوع خاصی از AMT (گیربکس دستی خودکار) اشاره دارد، یعنی گیربکسی که از 2 کلاچ برای
“بارگیری” دنده بعدی قبل از تعویض استفاده میکند. گیربکس DCT در حال حاضر طرفداران زیادی را به دست آورده است؛
زیرا عملکرد بهتر و مصرف سوخت بسیار کمتری را نسبت به اتوماتیکهای معمولی ارائه میدهد.
بهعبارتدیگر گیربکسهای دوکلاچه، گیربکسهای دستی خودکار با 2 مجموعه دنده هستند. هر یک از این چرخدندهها توسط کلاچهای جداگانه کار میکنند. گیربکسهای دوکلاچه بهگونهای طراحی شدهاند تا سهولت استفاده و انتقال نرم را از گیربکسهای اتوماتیک با مزایای عملکردی گیربکسهای دستی باهم ترکیب کنند.
این گیربکسها از طریق چندین ماژول کنترل گیربکس داخلی یا رایانه بهراحتی کار میکنند. یعنی کامپیوترهایی نیاز به تعویض
دنده را از بین میبرند و کل فرآیند را بهصورت خودکار میکنند. یکی از دیسکهای کلاچ برای دندههای فرد و دیگری برای دندههای
زوج است. این دندهها به ترتیب پیش میروند (مانند گیربکسهای متوالی) و نیازی نیست که راننده دنده را تعویض کند؛
زیرا گیربکسهای دو کلاچه تعویض را بهصورت خودکار انجام میدهند.
اکثر خودروهای دارای گیربکس دوکلاچه (گیربکس DCT) به حالت دستی نیز مجهز هستند. در صورت تمایل رانندگان میتوانند
از شیفترهای پدال برای تعویض دستی دندهها استفاده کنند؛ به همین دلیل است که گاهی اوقات از گیربکس دوکلاچه بهعنوان
یک سیستم انتقال هیبریدی یاد میشود، یعنی به طور کامل دستی یا تمام اتوماتیک نیست.
نمایی از قطعات داخلی گیربکسهای دو کلاچه
نحوه عملکرد گیربکسهای دو کلاچه
گیربکس دو کلاچه دارای دو کلاچ است اما پدال کلاچ ندارد. گیربکس دستی سنتی نیاز به استفاده از پدال کلاچ برای درگیرشدن کلاچ دارد. اما با گیربکس دوکلاچه، الکترونیک (کامپیوتر) با صدور فرمان به هیدرولیک داخلی جعبهدنده، درگیری کلاچ را کنترل میکند.
هر یک از دو کلاچ به یکی از دو گیربکس داخلی متصل است. بهعنوان یک قاعده، یکی از گیربکسها دندههای زوج را در خود
جای میدهد؛ درحالیکه دیگری دندههای فرد را کنترل میکند. یکی از این گیربکسها دنده عقب را نیز در خود جای میدهد.
همانطور که شما یک وسیله نقلیه با گیربکس دو کلاچه را میرانید (بسته به دندهای که انتخاب میکنید) یکی از گیربکسهای داخلی با موتور درگیر میشود و به خودرو نیرو میدهد. گیربکس داخلی دیگر از موتور جدا شده است اما قبل از آن دنده بعدی
را برای استفاده انتخاب کرده است. این تغییر بین دندهها فوقالعاده سریع و تقریبا غیرقابلتوجه است؛ زیرا بدون قطع یا قطع
جریان گشتاور در خط محرکه اتفاق میافتد.
مزایای استفاده از گیربکس دو کلاچه در خودرو
حال که تا به این قسمت بهصورت تخصصی با این گیربکسها و نحوه عملکرد آن آشنا شدیم، به سراغ مزایای استفاده از این
قطعه منحصربهفرد میرویم. این مزایا عبارتاند از:
- بهبود مصرف سوخت
- عملکرد روانتر از گیربکسهای دستی
- آزادی برای استراحت یا جابهجایی
- جابهجایی سریعتر
- وجود قدرت اسب بخار بیشتر بر روی چرخها
گیربکسهای دو کلاچه، منحصربهفردترین قطعه در خودرو
گیربکس دو کلاچه یا DCT چیست و چه کاربردی دارد؟
معایب استفاده از DCTها
قاعدتا هر محصولی که دارای مزایایی است، به دنبال خود چند مشکل نیز به همراه دارد که باید حتما به آنها اشاره کرد.
در اینجا به برخی از معایب DCTها اشاره میکنیم:
- قیمت بیشتری نسبت به دیگر گیربکسها دارد.
- برای پیکاپهای سنگین ایدهآل نیست.
- تعداد کمی از خودروها مجهز به گیربکس دوکلاچه هستند.
بنابراین، آیا گیربکس دو کلاچه گزینه خوبی است؟ پاسخ این سوال به اعتقاد شخصی شما بستگی دارد. باید دید که
راننده میتواند با کدام یک از گیربکسهای نصب شده بر روی خودرو خود به رانندگی بپردازد؛ اما بهصورت کلی، برای تمامی
افراد و تمامی خودروها، گیربکس دو کلاچه انتخاب بسیار خوبی است.
گیربکسهای دو کلاچه چه تفاوتی با گیربکسهای دستی دارند؟
زمانی که در حال رانندگی با خودرویی بوده که برای تعویض دنده نیازمند بهکاربردن کلاچ و گیربکس هستید (دنده دستی)،
تکمیل این عمل حدود نیم ثانیه طول میکشد. شاید این زمان خیلی به نظر طولانی نرسد، اما نمیتوان آن را با 8 میلی
ثانیهای که برای وسیلههای نقلیه گیربکس دو کلاچه برای انجام همین کار لازم است مقایسه کرد. این موضوع کارایی منحصربهفردی است که اکثر خودروهای DCT ارائه میدهند.
افزایش سرعتی که هنگام تعویض دنده در خودرویی که از گیربکس دو کلاچه استفاده میکند، تجربه میکنید،
بیشتر از خودرویی است که گیربکس دستی دارد. یک DCT دارای شفتهای کمکی و ورودی است که دندهها را در خود جای میدهند. بااینحال، تفاوت عمده بین گیربکس دستی و همتای آن DCT این است که با پدال کلاچ عرضه نمیشود.
بهصورت کلی، نیازی به پدال کلاچ با DCT نیست؛ زیرا شیر برقی، هیدرولیک و کامپیوتر این عملیات تعویض دنده را انجام میدهند. همچنان میتوانید به سیستم رایانه دستور دهید تا از طریق پاروها، تعویض دنده و دکمهها اقدامات خاصی را انجام دهد. این
دسته از گیربکسها به بهبود قابلتوجه تجربه کلی شما از رانندگی کمک میکند؛ به همین دلیل است که DCT یکی از پویاترین
و محبوبترین انواع شتابدهندههای موجود است.
نمایی نزدیک از قطعات داخلی گیربکسهای DCT
گیربکس دو کلاچه یا DCT چیست و چه کاربردی دارد؟
کلام آخر
شاید هزینه تعویض گیربکس دنده دستی به دو کلاچه بسیار زیاد باشد و یا خودروهایی که از گیربکس دو کلاچه استفاده میکنند، تعداد کمی را در فروشگاههای عرضه خودرو به خود اختصاص دهند اما بهصورت کلی استفاده از این محصول در خودروها،
میتواند تحولی عظیم در صنعت خودروسازی به وجود آورد. گیربکسهای دو کلاچه علاوه بر جلوگیری از استهلاک خودرو،
برای سرنشینان تجربه یک رانندگی بینظیر را به ارمغان آوردهاند. این موضوع باعث میشود تا تولید این محصول اوج گرفته
و در سراسر جهان صادرات و واردات آن انجام شود.
یک پاسخ