متن راهنمای خود را در اینجا اضافه کنید

0912-2981749










09192916051

0912-2981749  |  09192916051

عیب یابی گیربکس دنده‌ ای و صفر تا صد آن

فهرست مطالب

اکثر خودروهای داخلی، گیربکس‌های دنده‌ای دارند  و به همین دلیل عیب‌یابی صحیح آن‌ها در زمان خرابی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. عیب یابی گیربکس دنده‌ ای شامل بررسی کلیه احتمالات مربوط به خرابی این محصولات می¬شود. عیب‌یابی به شکل صحیح از مهم‌ترین مواردی به شمار می‌آید که پیش از تعمیر انواع گیربکس‌های دنده‌ای باید به آن توجه داشت.

اگر بحث عیب یابی  به شکل مناسبی صورت نگیرد، طبیعتاً تعمیرکار مدنظر نمی‌تواند بحث تعمیر و یا تعویض قطعات مختلف گیربکس را به شکل مناسبی به پیش ببرد. این امر نیز نشان‌دهنده نیاز به بهره‌گیری از خدمات تعمیرکاران حرفه‌ای محسوب می‌شود. در واقع اگر قصد تعمیر و عیب‌یابی گیربکس‌های دنده‌ای را دارید، باید حتماً‌ به افرادی مراجعه کنید که در این زمینه دارای دانش و آگاهی کاملی هستند.

با ما در ادامه متن همراه باشید تا به برخی از مهم‌ترین علل ایجاد مشکلات مختلف در گیربکس‌های دنده‌ای و نحوه عیب‌یابی آن‌‌ها اشاره کنیم.

عیب یابی گیربکس دنده‌ ای و اطلاعات تکمیلی درباره آن
گیربکس دارای بخش‌های مختلفی است

عیب یابی گیربکس دنده‌ ای و صفر تا صد آن

وجود صداهای مختلف

اولین موردی که در زمینه عیب یابی گیربکس دنده‌ ای باید به آن اشاره کنیم، صداهای مختلف از سوی گیربکس است. بسیاری از ما در حین رانندگی به صدای خودروی خود عادت می‌کنیم و آن را نادیده می‌گیریم؛ اما اگر صدایی از خودروی خود می‌شنوید که بیش از حد غیرطبیعی است، باید به سرعت آن را بررسی کنید.

اگر خودروی شما در حین حرکت صدایی همچون وزوز تولید می‌کند، احتمالاً مشکلی در گیربکس آن وجود دارد. این صدا را نباید نادیده گرفت؛ زیرا اگر بتوانید هر چه زودتر این مشکل را برطرف کنید، آسیب کمتری به قطعات دیگر خودرو وارد خواهد شد.

علت احتمالی این مشکل می‌تواند خراب شدن چرخ‌دنده‌ها یا یاتاقان موجود در گیربکس ماشین شما بوده و یا واسکازین (روغن گیربکس) کافی نباشد؛ لذا در صورت شنیدن هرگونه صدای نامعمول از خودروی خود باید به سرعت آن را بررسی کرده و با تعمیرات لازم، این مشکل را برطرف کنید، البته این نوع عیب یابی گیربکس دنده‌ ای بهتر است توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای صورت بگیرد.

عیب یابی گیربکس دنده‌ ای و همه چیز درباره آن
                               گیربکس‌های دنده‌ای باید به صورت حرفه‌ای تعمیر شوند

عیب یابی گیربکس دنده‌ ای و صفر تا صد آن

عدم تعویض دنده به شکل مناسب

گیربکس یکی از سیستم‌های حیاتی خودرو است که به شما امکان می‌دهد دنده‌ها را به راحتی و با سرعت تغییر دهید؛ بنابراین اگر در هنگام تعویض دنده، گیربکس به درستی و روان واکنش نشان نمی‌دهد و کمی تأخیر دارد، به احتمال زیاد مشکلی در گیربکس شما وجود دارد.

دلیل‌های اصلی رخ دادن چنین مشکل اساسی ممکن است شامل مواردی همچون نشتی داشتن روغن گیربکس یا آلوده شدن آن، عدم مراقبت صحیح از آن یا حتی وارد شدن آب در قطعات مختلف آن باشد. در صورتی که این مشکل رفع نشود، می‌تواند باعث آسیب به قطعات داخلی گیربکس شده و با گذشت زمان، آنها را تخریب کند؛ بنابراین این مشکل را جدی بگیرید و برای عیب یابی گیربکس دنده‌ ای خود به دنبال پیدا کردن یک تعمیرکار مجرب باشید؛ چراکه عیب یابی تخصصی گیربکس دنده ‌ای مستلزم بهره‌گیری از دانش و تخصص ویژه است.

احساس بوی سوختگی

احساس بوی سوختگی از ماشین هیچ‌گاه نشان‌دهنده چیز خوبی نخواهد بود. امروزه بسیاری از ماشین‌ها به سیستم‌های جدیدی تجهیز شده‌اند که به‌منظور جلوگیری از گرمای بیش از حد گیربکس و همچنین از دست دادن روغن آن فعالیت می‌کنند. اگرچه این موارد بسیار مناسب هستند؛ اما نمی‌‌توانند همیشه جلوی ایجاد مشکلات مختلف در گیربکس را بگیرند. بوی سوختگی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما اولین و مهم‌ترین مورد برای این موضوع، خراب شدن گیربکس است.

داغ‌شدن بیش از حد روغن گیربکس موجب ایجاد بوی سوختگی می‌شود. در حالت کلی این مشکل به دلیل نشت روغن گیربکس یا کم‌شدن آن رخ می¬دهد. اگر روغن گیربکس از خودروی شما نشت کند یا در بازه‌های زمانی طولانی آن را تعویض نکنید و سطح آن پایین بیاید، اجزای گیربکس به خوبی خنک نمی‌شوند و این امر موجب ایجاد یک بوی سوختگی در گیربکس می‌شود.

لذا همواره سطح و وضعیت روغن گیربکس را بررسی کنید. اگر بوی سوختگی از ماشین به مشامتان رسید، اضطراب نداشته باشید، ماشین را به یک تعمیرگاه مناسب ببرید و از تعمیرکاران بخواهید تا فرایند عیب یابی گیربکس دنده‌ ای را انجام دهند.

عیب یابی گیربکس دنده‌ ای
عیب‌یابی این محصولات امری تخصصی است

عیب یابی گیربکس دنده‌ ای و صفر تا صد آن

بد جا رفتن دنده‌ها در شرایط مختلف

این عیب به دو شکل در دنده‌های دستی و اتوماتیک قابل تشخیص است. اگر هنگام تغییر دادن دنده، صدایی شنیدید یا دنده به‌صورت ناگهانی جا¬به‌جا شد، احتمالاً کلاچ  خراب شده است و نیاز به تعویض دارد. احتمال دیگر این است که همگام‌سازی گیربکس (سنکرون‌ها) خراب شده یا آسیب‌دیده است.

اما در مورد ماشین‌های دنده‌ای اتوماتیک، تغییر ناگهانی یک دنده به دنده دیگر ممکن است نشانه‌ای از خرابی گیربکس به شکل بسیار شدید باشد که باید به سرعت بررسی شود. مهم‌ترین دلایل این خرابی‌ها شامل نشتی روغن گیربکس و خراب شدن قطعات داخلی است. برای عیب یابی صحیح گیربکس دنده‌ای بهتر بوده خودرو خود را به تعمیرگاه‌های متخصص ببرید. عیب یابی گیربکس معمولی در این تعمیرگاه‌ها به بهترین شکل دنبال می‌شود.

لرزش‌های بیش از حد ماشین

بررسی لرزش¬های غیرعادی خودرو نیز جزئی از عیب یابی گیربکس دنده‌ ای است. لرزش در اتومبیل معمولاً به دلیل ساییدگی قطعات داخلی سیستم گیربکس ایجاد می‌شود. این مشکل باعث ایجاد اصطکاک بیش از حد بین قطعات مختلف گیربکس خواهد شد. در نتیجه دور موتور بالا می‌رود و ماشین شروع به لرزیدن و تکان خوردن می‌کند.

برای رفع این مشکل باید گیربکس را به صورت کامل بررسی و قطعات معیوب آن را تعویض کنید. به همین منظور باید به یک مکانیک ماهر مراجعه کرده تا خسارات بیشتری به اتومبیل شما وارد نشود. رفع عیب گیربکس در این حالت می‌تواند کمی پیچیده باشد. دلیل این امر نیز اصطکاک بسیار بالای قطعات داخلی محسوب می‌شود. تعمیر گیربکس دستی در چنین شرایطی نیازمند باز کردن کامل گیربکس است که خود به دانش و تخصص بسیار بالایی نیاز دارد.

                                        به سراغ قطعات یدکی باکیفیت بروید

عیب یابی گیربکس دنده‌ ای و صفر تا صد آن

سخن پایانی

عیب یابی گیربکس دنده‌ ای یکی از مهم‌ترین مواردی به شمار می‌آید که باید آن را کاملاً جدی گرفت. عدم عیب یابی به شکل صحیح می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات زیادی در خودرو شما شود. به منظور عیب‌یابی صحیح باید فقط به تعمیرکاران مجرب و حرفه‌ای مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که پس از عیب‌یابی، نوبت به تهیه قطعات مناسب می‌رسد. برای تهیه قطعات مختلف گیربکس می‌توانید از خدمات پایتخت یدک بهره ببرید. مفتخریم شما عزیزان را در این زمینه یاری کنیم.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید