متن راهنمای خود را در اینجا اضافه کنید

0912-2981749










09192916051

0912-2981749  |  09192916051

بررسی کامل تمام اجزای گیربکس را از دست ندهید

فهرست مطالب

بررسی کامل تمام اجزای گیربکس را از دست ندهید

بررسی کامل تمام اجزای گیربکس را از دست ندهید

بررسی کامل تمام اجزای گیربکس را از دست ندهید,شناخت اجزای گیربکس به شما کمک می‌کند بهتر مشکلات خودرو را تشخیص دهید. خودرو نیز مانند هر وسیله دیگری اگر به‌موقع سرویس نشود زودتر از موعد با فرسودگی مواجه می‌شود. یکی از قسمت‌های مهم که در اثر عدم رسیدگی به‌موقع خراب می‌شود گیربکس است.

منظور از گیربکس همان جعبه‌دنده است که مانند یک محفظه است. این بخش از خودرو به‌اندازه موتور بااهمیت است. در صورت بروز هرگونه مشکل نیازمند فردی متخصص است تا به‌صورت اصولی آن را تعمیر کند؛ لذا باید در حفظ آن کوشا باشید. در این مقاله مقصود ما بررسی انواع گیربکس و اجزای این قطعه بااهمیت است.

شناخت انواع گیربکس

قبل از اینکه اجزای گیربکس را بررسی کنیم لازم دیدیم شما را با انواع گیربکس آشنا کنیم. در زیر به بیان انواع گیربکس می‌پردازیم.

  • دستی
  • اتوماتیک
  • نیمه اتوماتیک

در دنیای مدرن امروز گیربکس‌های مورد اشاره دستی و اتوماتیک هستند. در بیان خصوصیات فنی گیربکس خودرو تنها موارد موردتوجه، دستی یا اتوماتیک بودن گیربکس است. در خودروهای با گیربکس دستی زمانی که دنده گیر کند. برای تغییر دنده به دست راننده نیاز است. در گیربکس‌هایی که با نام اتوماتیک شناخته می‌شوند دنده‌ها به‌صورت اتوماتیک تعویض می‌شوند. هرکدام از گیربکس‌های دستی و اتوماتیک خود انواعی دارند.

بررسی اجزای گیربکس

برای اینکه گیربکس عملکرد صحیح و مناسب داشته باشد نیاز به یک سری قطعات دارد. باتوجه‌به اینکه گیربکس‌ها جزء قطعات مهم هستند اجزای بسیاری نیز دارند. از اجزای گیربکس که اهمیت بیشتری نسبت به دیگر قطعات دارد چرخ‌دنده است. باتوجه‌به نوع گیربکس، این قطعه در شکل و جنس‌های متفاوت در بازار موجود است. در محفظه‌ای که با نام گیربکس شناخته می‌شود چرخ‌دنده‌ها روی‌هم سوار شده‌اند و باتوجه‌به فعالیت هرکدام از آن­ها، تخمین قدرتی که به موتور و چرخ‌ها وارد می‌شود، تعیین می‌شود.

اجزای گیربکس

تعمیر حرفه‌ای گیربکس خودرو

بررسی کامل تمام اجزای گیربکس را از دست ندهید

همه گیربکس‌ها دارای چرخ‌دنده هستند اما ممکن است از نظر نوع و تعداد متفاوت باشند. چرخ‌دنده‌های یک دوچرخه دنده‌ای، می‌تواند به شما در ارائه تصویری از چرخ‌دنده کمک کند. در زیر به بررسی دیگر قطعات گیربکس می‌پردازیم که اهمیت کمتری نسب به چرخ‌دنده دارند.

آشنایی با اجزای پوسته گیربکس

یکی از قطعات گیربکس که نقش حفاظتی به عهده دارد پوسته گیربکس است که نقش آن محافظت از قطعات و تحمل نیرو است. در اغلب موارد در ساخت آن از آلومینیوم یا فولاد استفاده می‌کنند. قیمت آن از سایر قطعات مناسب‌تر است. از مواردی که در آن قرار دارند چرخ‌دنده، محورها و بیرینگ گیربکس هستند.

بررسی نقش شفت ورودی

یکی از اجزای گیربکس، شفت ورودی است که جزء محورهای اصلی در خودرو محسوب می‌شود. از وظایف شفت ورودی، برقراری ارتباط بین موتور، کلاج و گیربکس است و  دیگر وظایف آن انتقال نیرو گشتاور موتور از میل‌لنگ به پوسته است. شفت ورودی به تغییرات کلاچ بستگی دارد همچنین قدرتی که به آن وارد می‌شود نقش مهمی در آن دارد. در پایان این شفت چرخ‌دنده موجود است که وظیفه آن انتقال نیرو به چرخ‌دنده‌هایی است که در پوسته قرار دارند.

بررسی شفت واسط

انتقال نیرو از محور محرک به محور متحرک به عهده شفت واسط است. بر روی این شفت چرخ‌دنده‌ها قرار دارند که به‌صورت یکپارچه با محور هستند. چرخ‌دنده اول با دیگر چرخ‌دنده‌ها درگیر است و سرعتی که به‌واسطه موتور ایجاد می‌شود بدون تغییر به شفت خروجی می‌رود. از خصوصیات چرخ‌دنده‌های شفت واسط اندازه‌های مختلف است.


جعبه‌دنده اتوماتیک با ویژگی‌های منحصربه‌فرد

بررسی کامل تمام اجزای گیربکس را از دست ندهید

بررسی محور اصلی در گیربکس

یکی دیگر از اجزای گیربکس محور اصلی است که ارتباط این محور به‌وسیله چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها با محور واسط است. از وظایفی که این شفت به عهده دارد نیرو را به‌طرف میل پیشخوان حمل می‌کند و باتوجه‌به انتخاب دنده در سرعت متفاوت، نسبت به میل پیشخوان کار می‌کند.

بر روی شفت خروجی یا محور اصلی نیز چرخ‌دنده‌هایی موجود است اما آن­ها یکپارچه نیستند. این چرخ‌دنده‌ها دارای قطرهای متفاوت هستند. بیرینگ‌ها به حرکت دورانی در این قطعه کمک می‌کنند. از مواردی که باعث حرکت این چرخ‌دنده‌ها می‌شود درگیرشدن آن­ها با شفت واسط است.

بررسی بیرینگ گیربکس

نام دیگر این قطعه هماهنگ‌کننده است. محل قرارگیری آن در لایه دندانه‌دار داخلی است و با حرکتی با عنوان کشویی به‌طرف چرخ‌دنده موردنظر می‌رود و با اتصال به آن باعث شروع فعالیت آن می‌شود.

آشنایی با دسته دنده

یکی دیگر از اجزای گیربکس  دسته دنده است. این قطعه را حتماً در ماشین خود دیده‌اید و جزء قطعات بیرونی است. در برخی از اتومبیل‌ها با گیربکس این قطعه به طور کامل حذف شده است. مسیری که برای عوض‌کردن دنده به کار می‌رود به‌صورت H است. هدایت این قطعه یا به‌صورت اتوماتیک یا اینکه به‌صورت دستی است.

اجزای گیربکس

بررسی شفت خروجی در گیربکس

بررسی کامل تمام اجزای گیربکس را از دست ندهید

بررسی میل ماهک در گیربکس

میل ماهک، منظور همان قسمت بیرونی گیربکس است که دسته دنده روی آن قرار دارد و با حرکت میل ماهک است که دسته دنده نیز حرکت می‌کند. کارایی این قطعه بر اساس نوع متفاوت است. امروزه باتوجه‌به پیشرفت در زمینه خودروسازی مکانیزم این قطعه تغییر کرده است و در انواع متفاوت موجود است. از انواع آن می‌توان به دستی، هیدرولیکی، الکتریکی و… اشاره کرد.

بیشترین نوع رایج آن دستی و الکترونیکی است. در نوع دستی به‌وسیله دست راننده می‌توان دنده را تعویض کرد. ذکر این واجب است تغییر تعداد دنده‌ها باتوجه‌به تعداد میل ماهک است. در یک جعبه‌دنده که دارای 4 سرعت است 3 میل ماهک موجود است.

بررسی وظایف گیربکس

هر قطعه در خودرو وظایفی دارد که در حرکت اصولی و صحیح خودرو کمک‌کننده است. در زیر وظایف گیربکس را بیان می‌کنیم.

  • جلوگیری از سرعت ناخواسته
  • تنظیم کردن جهت حرکت خودرو
  • موتور فعال بدون حرکت با استفاده از گیربکس

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد اجزای گیربکس سخن گفتیم. گیربکس همان جعبه‌دنده است که جزء قطعات ضروری است و اهمیت آن کمتر از موتور خودرو نیست. دنده‌ها انواع متفاوت دارند. از انواع آن می‌توان به دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک اشاره کرد. دنده‌های دستی با استفاده از دست راننده تعویض می‌شوند درحالی‌که دنده‌های اتوماتیک نیاز به دست ندارند و بر اساس سرعت خودرو تغییر می‌کنند.

گیربکس‌ها باتوجه‌به نوع دارای قطعات مختلف هستند. مهم‌ترین قطعه در گیربکس چرخ‌دنده است. از دیگر قطعات که اهمیت کمتری نسبت به چرخ‌دنده دارند می‌توان به پوسته، شفت ورودی، شفت واسط، محور اصلی و … اشاره کرد.