توضیحات
تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک
گیربکسهای اتوماتیک با گیربکسهای دندهای معمولی تفاوت دارند و این امر به وجود تفاوتهای تجهیزاتی آنها برمیگردد. این گیربکس نسبت به گیربکسهای دندهای پیشرفتهتر و جدیدتر هستند و تعمیر آنها کار هر تعمیرکاری نیست. و به همین دلیل، باید برای تعمیر گیربکس اتوماتیک به صورت تخصصی، به تعمیرکاری مراجعه کرد که در این حوزه متخصص باشد. در ادامه بیشتر درباره اهمیت تعمیرات تخصصی گیربکس، دلایل خرابی گیربکس خودروهای اتوماتیک و قطعات اصلی آنها صحبت خواهیم کرد.
تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک
چرا تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک باید توسط تعمیرکار متخصص انجام شود؟
گیربکس یا جعبه دندههای اتوماتیک دارای مدلهای مختلفی هستند که متناسب با نوع خودرو توسط شرکت سازنده در خودرو تعبیه میشود. تکنولوژی ساخت مدلهای مختلف گیربکسهای اتوماتیک نیز با یکدیگر متفاوت است. و تنها تعمیرکارانی که در تعمیر این گیربکسها مهارت دارند، میتوانند دلیل خرابی آنها را تشخیص دهند و گیربکسهای اتوماتیک را تعمیر یا تعویض کنند.
مراجعه به تعمیرکاران غیر متخصص میتواند باعث تعمیر اشتباه و حتی خرابی بیشتر گیربکس خودرو شده و در نهایت، به انجام دوباره کاری و پرداخت هزینه بیشتر برای تعمیرات ختم شود. از این رو، بهترین راه شناخت تعمیرکار و مرکز تعمیرگاهی معتبر و مراجعه به آن برای دریافت خدمات تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک است.
اجزای اصلی گیربکس اتوماتیک خودرو
قبل از انجام تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک خودرو، تعمیرکار باید به خوبی با اجزای اصلی انواع گیربکس اتومات آشنایی داشته باشد. تا با بررسی و مشاهده وضعیت خودرو و گیربکس و صدای تولیدی خودرو بتواند به راحتی مشکل را تشخیص دهد و اقدام به تعمیر آن کند. در ادامه این بخش به بررسی این قطعات میپردازیم.
تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک
اویل پمپ یا پمپ روغن
پمپ روغن وظیفه انتقال روغن از مخزن انتقال به بدنه دریچه را دارد. اویل پمپ قطعه پیچیدهای نیست و وجود آن در تمامی گیربکسهای اتوماتیک ضروری است. خوشبختانه پمپ روغن قطعهای است که در گیربکس عمر طولانی دارد و به ندرت اتفاق میافتد که خراب شود یا نیاز به تعمیر و تعویض داشته باشد.
کلاچ
بدنه سوپاپ، روغن را به کلاچ که از چندین صفحه فشرده تشکیل شده است، میفرستد و با تغییر دنده، تعداد مشخصی از صفحهها در هم قفل میشوند. در واقع، روغن و دیسک با مقادیر مختلف با هم تماس پیدا میکنند. و متأسفانه باید بگوییم که بیشتر تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک مربوط به مشکلات به وجود آمده برای کلاچ و صفحات آن است.
فیلتر روغن
فیلتر روغن از انتقال ناخالصیهای همراه روغن در طول گیربکس جلوگیری میکند. صافی روغن یکی از قطعات مصرفی گیربکس خودرو است و طبیعتاً پس از مدتی این فیلتر و واشرهای دور آن نیاز به تعویض دارند تا گیربکس و خودرو دچار مشکل نشوند.
تورک گشتاور یا مبدل گشتاور
مبدل گشتاور در خودروهای اتوماتیک وظیفه کاهش سرعت و توقف خودرو را برعهده دارد. زیرا زمانی که سیستم انتقال قدرت به موتور متصل است، نمیتوان دنده را عوض کرد و این کار به کمک مبدل گشتاور انجام میشود. در صورت خرابی تورک گشتاور، جابهجایی دنده سخت میشود و به انجام تعمیرات نیاز است.
ساعت گیربکس یا ولو بادی
پیچیدهترین و مهمترین قطعه در گیربکس اتوماتیک، ساعت گیربکس است که وظیفه هدایت فشار روغن به اجزای انتقالدهنده را برعهده دارد. در گیربکس اتوماتیک، ولو بادی با سنسورهایی که با TCM کار میکنند، کنترل شده و باید هر چند وقت یکبار بررسی شود. که آیا به خوبی کار میکند و نیاز به تعمیر و تعویض دارد یا خیر.
مشکلات، علل خرابی و انجام تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک
تمامی گیربکسهای اتوماتیک میتوانند در گذر زمان با خرابی مواجه شوند و نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشند. قبل از انجام تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک باید با مشکلات و علل خرابی که این نوع گیربکسها با آنها روبهرو میشوند، آشنا شوید. برای مثال، استشمام بوی سوختگی، تقه زدن خودرو، عدم شناسایی دنده توسط گیربکس، روغنریزی و خلاص شدن ناگهانی دنده حین حرکت میتوانند از نشانههای خرابی گیربکس خودرو باشند.
تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک
تقه زدن گیربکس و خودرو
یکی از شایعترین مشکلاتی که تعمیرکاران خودروهای دندهای و اتوماتیک با آن روبرو هستند، تقه زدن گیربکس خودرو است. طبق تجربه، تقه زدن گیربکس میتواند به سه دلیل اتفاق بیفتد:
- خرابی سایر قطعات داخلی گیربکس
- کم شدن میزان سطح روغن گیربکس
- گذشت زمان و کم شدن بازدهی روغن گیربکس
عدم شناسایی دنده توسط گیربکس
در حالت عادی، زمانی که دنده خودرو در یکی از حالتهای R یا D قرار دارد، خودرو باید پس از رها کردن ترمز شروع به حرکت کند، اما در برخی موارد گیربکس نمیتواند دنده را تشخیص دهد و در نهایت، خودرو حرکت نمیکند. دلیل اصلی این خرابی، خراب بودن قطعاتی مانند سلکتور دنده است.
استفاده از روغن گیربکس نامناسب
همزمان با تعمیر یا تعویض گیربکس، روغن گیربکس نیز باید تعویض شود و در این میان، استفاده از روغن نامرغوب و نامناسب توسط تعمیرکار غیر حرفهای میتواند به سیستم گیربکس و خودروی شما آسیب وارد کند. تعمیرکار متخصص پس از تعویض یا تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک باید با توجه به ویسکوزیته و استانداردهای موجود، بهترین روغن گیربکس را برای خودرو انتخاب کند.
کیفیت و مواد به کار برده شده در ساخت گیربکس
کیفیت قطعات و مواد در ساخت گیربکس شاخصهای تعیینکنندهای برای طول عمر آنها هستند. زیرا هرچه کیفیت مواد ساخت بهتر باشند، احتمال خرابی گیربکس کمتر است. در بین خودروهای موجود در ایران، خودروهای ژاپنی و اروپایی بهترین کیفیت گیربکس و کمترین خرابی را دارند و در درجههای بعدی، خودروهای چینی و کرهای قرار میگیرند. بالاترین نرخ خرابی نیز مربوط به گیربکس 206 اتوماتیک است.
هزینه تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک در بهترین تعمیرگاهها
یک تعمیرکار حرفهای برای آن که بتواند به خوبی گیربکس خودروی شما را تعویض یا تعمیر کند، باید علاوه بر مهارت، یک تعمیرگاه مجهز نیز داشته باشد. هزینه تعمیر گیربکس نیز بستگی به نوع خودرو، نوع خرابی، میزان اجرت تعمیر یا تعویض، هزینه خرید گیربکس یا قطعات داخلی آن و موارد دیگر دارد. بنابراین نمیتوان مبلغ مشخصی را به عنوان هزینه تعمیر اعلام کرد.
اهمیت بسیار بالای بهرهگیری از متخصصان ویژه
همانطور که گفته شد، تعمیر گیربکس اتوماتیک باید حتماً توسط افرادی صورت بگیرد که در این زمینه از تجربه بالایی برخوردار هستند. در واقع این امر را میتوان حیاتیترین موضوع در زمینه تعمیر گیربکس اتومات دانست. مراجعه به افراد و تعمیرگاههایی که با ساختار کلی این محصولات آشنایی ندارند، نتیجهای به جز افزایش میزان آسیبهای وارد شده به خودرو نخواهد داشت.
گیربکسهای اتوماتیک بر خلاف گیربکسهای دندهای یا manual دارای قطعات بسیار زیادی هستند. وجود همین قطعات زیاد موجب شده تا بحث تعمیر و راهاندازی صحیح این گیربکسها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. در واقع به منظور تعمیر درست این گیربکسها فقط و فقط باید به تعمیرکارانی مراجعه کنید که در حوزه کاری خود دارای تجربه خوبی هستند.
به یاد داشته باشید که تعمیرکاران ناشی و بدون تجربه علاوه بر افزایش میزان خرابیهای گیربکس ممکن است به قطعات دیگری همچون زیربند ماشین شما نیز آسیب بزنند، البته بهرهگیری از خدمات تعمیرگاههای حرفهای و متخصصان ویژه تنها مختص به گیربکسهای اتوماتیک نیست. در واقع به منظور تعمیرگیربکسهای دندهای نیز باید به سراغ این افراد رفت.
اگرچه امروزه مؤسسات مختلفی در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک فعالیت میکنند؛ اما طبیعتاً همه آنها دارای دانش و آگاهی لازم در این زمینه نیستند؛ به همین دلیل توصیه میشود که کلیه کاربران گرامی به منظور اطمینان خاطر از بابت تعمیر صحیح گیربکس مدنظر خود به مراکزی همچون پایتخت یدک مراجعه کنند تا گیربکس مدنظر آنها در کوتاهترین زمان ممکن تعمیر شده و بر روی خودروی آنها به بهترین شکل نصب شود.
افزایش عمر گیربکسهای تعمیر شده
یکی از مهمترین پرسشهایی که کاربران گرامی در زمینه نگهداری و تعمیر گیربکس اتوماتیک از ما میپرسند، مربوط به راهکارهای افزایش عمر این محصولات است. بیایید فرض کنیم که گیربکس مدنظر شما به صورت کامل تعمیر شده و بر روی ماشین شما نصب شده است. حال باید به بررسی نکاتی بپردازیم که با پیگیری آنها دیگر نگرانی خاصی از بابت خراب شدن مجدد گیربکس نخواهید داشت.
اولین و اصلیترین نکته موجود در این زمینه، تهیه یک جدول برای تعیین بازههای زمانی مناسب به منظور بازدید از روغن گیربکس است. به یاد داشته باشید که روغن گیربکس اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل باید در بازههای زمانی مشخص به صورت کامل بررسی شود. کمبود روغن یکی از اساسیترین عوامل موجود در زمینه خرابی گیربکسهای دندهای و اتوماتیک به شمار میرود که اکثر افراد به آن دقت نمیکنند.
مورد بعدی که میتواند نیاز شما به تعمیر گیربکس اتوماتیک را کاهش دهد، استفاده صحیح از گیربکس است. گیربکسهای اتوماتیک بر خلاف گیربکسهای دندهای در هنگام تعویض حساسیت بسیار بالایی دنده دارند. لازم است با کارایی کلیه حالتهای گیربکس خود شامل D، R، S و … آشنا شوید. هر یک از این موارد شرایط خاصی را شامل می¬شود.
بهعنوانمثال، حالت S در خودروهای مختلف نشاندهنده حالت SPORT است. به منظور کسب اطاعات بیشتر در این زمینه باید به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کرده و این دفترچه را به صورت کامل و جامع بررسی کنید. علاوه بر این، میتوانید از وبسایتهای اینترنتی مختلف نیز کمک بگیرید.
تعمیر این گیربکسها چقدر زمان میبرد؟
تعمیر گیربکس اتوماتیک میتواند زمان بر باشد و به طولانیترین مرحله از تعمیرات خودرو تبدیل شود. در واقع زمان لازم برای تعمیر کردن گیربکس اتوماتیک بستگی به عوامل مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره می¬کنیم:
- اولین عاملی که باید در نظر گرفته شود نوع آسیب دیدگی گیربکس است. موارد کوچکی مانند تعویض روغن داخل گیربکس چندان جدی نبوده؛ اما اگر شاهد موضوعی جدیتر از جمله خرابی قطعات مهم گیربکس باشید، زمان لازم برای تعمیرات گیربکس اتومات بیشتر خواهد بود.
- دومین عاملی که میتواند بر طولانی شدن زمان تعمیر گیربکس تأثیر بگذارد، میزان دسترسی به قطعات یدکی است. اگر قطعات یدکی مورد نیاز برای تعمیر در دسترس نباشد، زمان لازم برای سفارش قطعات و ارسال آنها میتواند منجر به افزایش زمان تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک شود.
- سومین عامل مهم در میزان زمان لازم برای تعمیر گیربکس، تجربه و مهارت تکنسینها است. اگر تکنسینهایی ماهر و با تجربه در زمینه تعمیرات تخصصی گیربکس اتومات مدنظر شما کار کنند، زمان لازم برای تعمیر قطعه مدنظر کمتر خواهد بود. در حالت عکس، اگر تکنسینها تجربه کافی نداشته باشند، قطعاً زمان تعمیرات گیربکس اتوماتیک افزایش میيابد.
با توجه به این عوامل، زمان لازم برای تعمیر گیربکس اتوماتیک میتواند به چند روز تا چند هفته یا حتی چند ماه برسد. برای تعمیر گیربکس مدنظر خود در کوتاهترین زمان، بهتر است با تکنسینهای ماهر و با تجربه کار کنید و قطعات یدکی مورد نیاز را در دسترس داشته باشید.
انواع مختلف گیربکسهای اتوماتیک
شناخت انواع گیربکس به منظور تعمیر گیربکس اتوماتیک به شکل صحیح اهمیت دارد. گیربکسهای اتوماتیک به دلیل راحتی کار با آنها به محبوبیت بالایی دست یافتهاند. در این نوع گیربکس، تعویض دنده خودرو به صورت خودکار انجام میشود.
نوع اول گیربکس اتوماتیک، گیربکس هیدروماتیک است که با استفاده از ضربهای بودن جریان روغن هیدرولیک تغییر سرعت در آن ایجاد میشود. در این گیربکس یک پمپ هیدرولیک، فشار روغن را بالا میبرد و به شافت انتقال میدهد تا باعث تغییر سرعت شود. این نوع گیربکس به دلیل پیچیدگی بالا و مصرف سوخت بیشتر، در خودروهای جدید یافت نمیشود.
نوع دوم گیربکس اتوماتیک، گیربکس تورک کانورتر است. در این نوع گیربکس، روغن هیدرولیک به واسطه تورک کانورتر به شافت منتقل میشود و تغییر سرعت اتفاق میافتد. تورک کانورتر، یک دستگاه با دو قسمت مجزا است: یکی پمپ هیدرولیک و دیگری تجهیزات تورک کانورتر. این گیربکس بسیار جذاب و محبوب بوده؛ زیرا باعث فراهم شدن توان بالا و راندمان بیشتر میشود.
نوع سوم گیربکس اتوماتیک، گیربکس دوگانه یا دو کلاچه است که در آن دو دنده در پایین و دو دنده در بالا وجود دارد. این نوع گیربکس، توان بیشتری از سایر گیربکسها دارد و عمر آن طولانیتر است. این نوع گیربکس در خودروهای لوکس و اسپرت یافت میشود. نوع چهارم گیربکس اتوماتیک، گیربکس CVT یا متغیر پیوسته نام دارد. هدف این گیربکس، حفظ سرعت چرخش موتور در هر شرایطی است. استفاده از این گیربکس باعث کاهش مصرف سوخت و حفظ راندمان بالای خودرو میشود.
کلام پایانی
انجام درست تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک خودروها یکی از مواردی است که میتواند از تحمیل هزینههای اضافی برای مراجعه دوباره به تعمیرکار و تعویض گیربکس جلوگیری کند. وجود هرگونه صدای عجیب یا تعویض دنده غیر متعارف در خودرو را باید جدی گرفت و سریعاً با مراجعه به یک مکانیک ماهر و با تجربه، عیب گیربکس یا قطعات دیگر مشخص گردد. و قبل از وقوع اتفاق ناگوار، اقدام به تعمیر خودرو شود.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.